Minciuna ascunsă în protejarea mediului și ”emisii zero”: fenomenul greenwashing, dăunător pentru mediu
Greenwashing este peste tot și scapă de sub control.
Ori de câte ori există o conferință privind schimbările climatice, există un termen de care nu poți scăpa niciodată: „greenwashing”.
Ce este Greenwashing?
Greenwashing este procesul de transmitere a unei impresii false sau a unor informații înșelătoare despre modul în care produsele unei companii sunt ecologice. Greenwashing implică o afirmație nefondată de a înșela consumatorii făcându-le să creadă că produsele unei companii sunt ecologice sau au un impact pozitiv asupra mediului mai mare decât îl au de fapt.
În plus, greenwashing poate apărea atunci când o companie încearcă să sublinieze aspectele durabile ale unui produs pentru a umbri implicarea companiei în practici dăunătoare mediului.
- Greenwashing este o încercare de a valorifica cererea în creștere pentru produse ecologice.
- Greenwashing poate transmite o impresie falsă că o companie sau produsele sale sunt conștiente sau prietenoase cu mediul.
- Criticii au acuzat unele companii de greenwashing pentru a valorifica mișcarea de investiții responsabilă social sau de mediu, social și guvernanță.
- Produsele sau companiile cu adevărat ecologice își susțin afirmațiile cu fapte și detalii.
Cum funcționează Greenwashing
Cunoscută și sub denumirea de „strălucire verde”, greenwashing este o încercare de a valorifica cererea în creștere pentru produse ecologice, indiferent dacă aceasta înseamnă că sunt mai naturale, mai sănătoase, fără substanțe chimice, reciclabile sau mai puțin risipitoare de resurse naturale.
Termenul a apărut în anii 1960, când industria hotelieră a conceput unul dintre cele mai flagrante exemple de greenwashing. Ei au plasat afișe în camerele de hotel în care le cere oaspeților să-și refolosească prosoapele pentru a salva mediul. Hotelurile s-au bucurat de avantajul costurilor mai mici de spălătorie.
Mai recent, unii dintre cei mai mari emițători de carbon din lume, cum ar fi companiile energetice convenționale, au încercat să se redenumească drept campioni ai mediului. Produsele sunt ecologizate printr-un proces de redenumire, rebranding sau reambalare. Produsele „spălate” ar putea transmite ideea că sunt mai naturale, sănătoase sau fără substanțe chimice decât mărcile concurente.
Companiile s-au angajat în spălarea verde prin comunicate de presă și reclame care își prezintă eforturile de energie curată sau de reducere a poluării. În realitate, este posibil ca compania să nu își ia un angajament semnificativ față de inițiativele ecologice. Pe scurt, companiile care fac afirmații nefondate că produsele lor sunt sigure pentru mediu sau oferă beneficii ecologice sunt implicate în spălarea ecologică.
Produsele care sunt de fapt ecologice pot beneficia de marketing ecologic, care evidențiază beneficiile ecologice ale produsului și ale companiei care îl produc. Cu toate acestea, dacă activitățile de marketing ecologic ale unei companii sunt considerate false, compania poate fi acuzată de spălare ecologică și poate fi lovită de penalități, presă proastă și daune reputației.
Cum ajută îi protejează autoritățile pe consumatori
Desigur, nu toate companiile sunt implicate în greenwashing. Unele produse sunt cu adevărat verzi. Aceste produse vin de obicei în ambalaje care explică diferențele reale dintre conținutul lor față de versiunile concurenților.
Distribuitorii de produse cu adevărat ecologice sunt prea fericiți să fie specifici cu privire la atributele benefice ale produselor lor. Site-ul web pentru Allbirds, de exemplu, explică că adidașii săi sunt fabricați din lână merinoasă, cu șireturi din sticle de plastic reciclate și branțuri care conțin ulei de ricin. Chiar si cutiile folosite la transport sunt realizate din carton reciclat
În Statele Unite, U.S. Federal Trade Commission (FTC) ajută la protejarea consumatorilor prin aplicarea legilor menite să asigure o piață competitivă și echitabilă. FTC oferă îndrumări cu privire la modul de diferențiere a produselor verzi reale de cele greenwashed:
- Ambalajul și publicitatea ar trebui să explice afirmațiile ecologice ale produsului într-un limbaj simplu și lizibile, în imediata apropiere a declarației.
- O mențiune de marketing de mediu ar trebui să specifice dacă se referă la produs, ambalaj sau doar o porțiune din produs sau ambalaj.
- Afirmația de marketing a unui produs nu trebuie să supraevalueze, direct sau implicit, un atribut sau un beneficiu de mediu.
- Dacă un produs pretinde un beneficiu în comparație cu concurența, atunci afirmația ar trebui să fie fundamentată.
Exemple de Greenwashing
De la guverne la giganții fast-food, spălarea ecologică este peste tot
Una dintre cele mai flagrante încercări de spălare ecologică din istoria recentă a fost scandalul emisiilor Volkswagen. În jurul lunii septembrie 2015, a fost dezvăluit că unele modele de mașini cu motor diesel Volkswagen vândute în SUA erau echipate cu un „dispozitiv de înfrângere” ascuns care putea detecta momentul în care erau testate.
Scopul său a fost să elibereze mai puține emisii atunci când mașina era testată în comparație cu atunci când era condusă efectiv pe șosea. Între timp, Volkswagen a desfășurat o campanie de marketing uriașă în care arată acreditările mașinilor sale cu emisii scăzute.
Aceasta este o evaziune destul de clară a adevărului, iar Volkswagen a fost în cele din urmă prinsă și pedepsită pentru șmecherie. Cu toate acestea, alte campanii corporative de ecologizare sunt mult mai subtile.
În 2019, McDonald’s a lansat o campanie pentru a trece la paiele de hârtie din spatele conștientizării tot mai mari a publicului cu privire la poluarea cu plastic și la problema pe care aceasta o reprezintă vieții marine. Există o singură problemă: noile paie de hârtie nu erau reciclabile, în timp ce vechile lor paie de plastic erau.
„Deși materialele sunt reciclabile, grosimea lor actuală face dificilă procesarea lor de către furnizorii noștri de soluții pentru deșeuri, care ne ajută, de asemenea, să ne reciclăm paharele de hârtie”, a spus un purtător de cuvânt al McDonald’s la acea vreme.
Acuzațiile de spălare sunt probabil cele mai frecvente atunci când se discută lucruri precum emisiile de gaze cu efect de seră și angajamentele de a ajunge la „zero net”.
Unele companii de combustibili fosili – inclusiv cea mai mare din SUA, ExxonMobil – au promis că își vor reduce emisiile nete de gaze cu efect de seră la zero până în 2050, ceea ce este aproape la fel de ridicol pe cât pare. Un număr mare dintre aceste companii de petrol și gaze cu angajamente net zero încă plănuiesc noi dezvoltări majore de foraj care ar împinge lumea dincolo de obiectivele stabilite prin acordul de la Paris din 2015.
Promisiunile lor sună adesea grozav, dar echivalează cu foarte puțin în realitate.
Puterile mondiale pot fi, de asemenea, vinovate de spălarea verde, și anume atunci când vine vorba de angajamentele lor de a „deveni verde”. Majoritatea lumii poate fi acuzată de spălare verde într-o oarecare măsură, dar o țintă ușoară este Arabia Saudită, care s-a angajat să facă tranziția la zero net până în 2060.
Cu toate acestea, ei au un plan foarte mic pentru cum să se îndepărteze efectiv de combustibilii fosili. Economia și cererea de energie ale țării depind încă în mare măsură de exportul de petrol și, de asemenea, lumea se bazează pe aprovizionarea lor. În iulie 2022, compania petrolieră publică a țării Saudi Aramco – cel mai mare producător de petrol din lume – a pompat 12 milioane de barili pe zi.
Summitul climatic COP27
Evenimentul din Egipt a început pe 6 noiembrie 2022, iar acuzațiile de spălare ecologică au început înainte să înceapă evenimentul propriu-zis.
Vorbind la Londra, în săptămânile dinaintea COP27, activistul de mediu Greta Thunberg a sugerat că este pesimistă cu privire la viitorul summit climatic, spunând că este o scuză pentru „oamenii de la putere” să facă „greenwashing, minciună și înșelăciune”.
Criticile au crescut și împotriva COP27, deoarece unul dintre principalii sponsori este Coca-Cola, cel mai mare poluator corporativ de plastic din lume. Nu este tocmai un aspect bun pentru un eveniment care este conceput pentru a curăța problemele de mediu ale planetei.
Sponsorizarea i-a înfuriat atât de tare pe activiști, încât peste 200.00 de oameni au semnat o petiție care solicită COP27 să renunțe la gigantul producției de băuturi ca sponsor.
„Plasticul ne sufocă planeta și, an de an, aceeași companie este în tot – Coca-Cola. Coca-Cola cheltuiește milioane de dolari pentru spălarea verde a mărcii lor, făcându-ne să credem că rezolvă problema. Dar, în culise, au o lungă istorie de lobby pentru a întârzia și deraia reglementările care ar preveni poluarea, menținându-ne dependenți de plasticul de unică folosință”, se arată în petiție.
Pe de altă parte, COP27 încearcă, de asemenea, să reprime problema generalizată a spălării ecologice. Organizația Națiunilor Unite tocmai a publicat un raport despre „Angajamentele net-zero ale întreprinderilor, instituțiilor financiare, orașelor și regiunilor”. În esență, este o încercare de a îmbunătăți integritatea și transparența angajamentelor net zero. În viziunea autorilor raportului, o țară sau o companie nu ar trebui să spună doar că merge la zero, ci trebuie să demonstreze acest lucru.
„Problema este că criteriile și criteriile de referință pentru aceste angajamente net-zero au niveluri diferite de rigoare și lacune suficient de largi pentru a conduce un camion diesel”, a declarat secretarul general al ONU, António Guterres, într-un comunicat.
„Trebuie să avem toleranță zero pentru spălarea verde cu zero net”, a adăugat el.
Cum exact se va realiza acest lucru nu a fost încă anunțat, dar este clar că mulți oameni se străduiesc acum să domnească în această problemă omniprezentă.